Wzrost przeładunku ziaren w portach Trójmiasta

W 2023 roku, firmy działające w portach trójmiejskich zanotowały znaczący wzrost przeładunku ziaren. Mimo braku dedykowanego terminalu agro w Porcie Gdańsk, udało im się przeładować niemal 10 milionów ton zboża. To aż o 3,3 miliony ton więcej niż w poprzednim roku. Obietnica rządu o budowie specjalistycznego terminalu, zawarta w „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej” z 2021 roku, nadal pozostaje niespełniona. Pierwszy przetarg na budowę został odwołany w 2022 roku, drugi – jak już wcześniej informowano – 16 maja bieżącego roku. Przyczyny tych decyzji nie są jeszcze znane.

Mimo niepokojących doniesień medialnych, porty trójmiejskie kontynuują przeładunek produktów zbożowych i radzą sobie z tym zadaniem całkiem sprawnie. W ciągu ubiegłego roku, firmy operujące w Porcie Gdynia przeładowały łącznie 6,8 miliona ton zbóż. W tym samym czasie Port Gdańsk osiągnął wynik na poziomie 3,1 miliona ton. Łącznie, oba porty przeładowały prawie 10 milionów ton zboża, co stanowi wzrost o 3,3 miliona ton w porównaniu z rokiem 2022. W 2019 roku, do porównania, obie te jednostki obsłużyły jedynie 3,8 miliona ton zbóż.