24 listopada miało miejsce zdarzenie, które pokazuje, jak łatwo można paść ofiarą wyrafinowanego oszustwa. Młoda kobieta, 26-latka, odebrała telefon od mężczyzny mówiącego z obcym akcentem, który przedstawił się jako pracownik banku. Twierdził, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jej dane osobowe. Gdy zaprzeczyła, mężczyzna zastosował manipulacyjne techniki, przekonując ją, że jest częścią operacji mającej na celu ujawnienie nieuczciwych pracowników banku.
Przebieg oszustwa
Następnie rozmówca przełączył ją do kobiety podającej się za inną pracownicę banku, również z obcym akcentem. Ta poinformowała ją, że aby zabezpieczyć się przed przestępcami, musi „wyzerować zdolność kredytową”. Kobieta została poinstruowana, by udać się do banku, pozostając na linii telefonicznej. Przekonana, że uczestniczy w „tajnej misji”, zebrała dokumenty i poszła do placówki.
Na miejscu zaciągnęła maksymalny możliwy kredyt w wysokości 100 tysięcy złotych. Po opuszczeniu banku oszuści nakłonili ją, by całą kwotę wpłaciła do wskazanego wpłatomatu, który rzekomo miał być „nadzorowany przez prokuraturę”. Podawali jej kody BLIK do realizacji wpłat. Oszust obiecał, że wieczorem skontaktuje się z nią policjant, aby przeprowadzić przesłuchanie i zwrócić pieniądze. Następnie próbowano namówić ją do zaciągnięcia kolejnego kredytu w innym banku.
Uświadomienie i działania policji
W tym momencie kobieta zrozumiała, że padła ofiarą oszustwa, jednak było już za późno na odzyskanie pieniędzy. Cała rozmowa z oszustami trwała około siedmiu godzin, w trakcie których była poddawana intensywnym technikom manipulacji. Obecnie policja prowadzi dochodzenie w tej sprawie, starając się ustalić tożsamość sprawców.
Jak unikać oszustw telefonicznych
Policja apeluje, by pamiętać, że prawdziwi pracownicy banków nigdy nie proszą o zaciągnięcie kredytów czy wypłatę gotówki. Działania wymagające przekazywania pieniędzy nigdy nie są częścią operacji policyjnych czy prokuratorskich. W przypadku podejrzanych rozmów zawsze należy się rozłączyć i samodzielnie zadzwonić na oficjalną infolinię banku. Należy być czujnym na próby wywierania presji czasu lub żądania natychmiastowych działań. Nie wolno pozostawać na linii przez dłuższy czas z nieznajomymi osobami.
Nowoczesne metody weryfikacji
Wprowadzono nowe narzędzia umożliwiające weryfikację tożsamości pracowników banków. W trakcie rozmowy telefonicznej można poprosić konsultanta o przesłanie tzw. wizytówki poprzez aplikację mobilną banku. Oszuści nie są w stanie przesłać takiego potwierdzenia. Jeśli konsultant nie może zweryfikować swojej tożsamości w ten sposób, zaleca się natychmiastowe zakończenie rozmowy.
Źródło: Komenda Powiatowa Policji w Nowym Dworze Gdańskim
