Od blisko dwóch miesięcy, nowo wybudowana linia kolejowa pozostaje niewykorzystana mimo poniesionych kosztów jej budowy, które wyniosły aż 140 milionów złotych. Niemniej jednak, istnieją przypuszczenia, że już w przeciągu najbliższego miesiąca linia ta zostanie uruchomiona i pociągi zaczną po niej kursować, oferując stosunkowo szybką podróż. Linia ta znana jest jako tzw. bajpas kartuski.
Zaprojektowany jako alternatywne połączenie kolejowe między Gdańskiem a Kartuzami, bajpas kartuski został stworzony w odpowiedzi na przewidywaną modernizację linii 201 Gdynia – Kościerzyna, która może spowodować zawieszenie ruchu na istniejącej linii nawet do dwóch lat. Aby uniknąć tego scenariusza, podjęto decyzję o budowie nowej linii komunikacyjnej, która pomoże poprawić dostępność do metropolii dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się obszarów wokół Gdańska.
Proces udostępnienia bajpasu kartuskiego dla ruchu pociągów pasażerskich był możliwy od 9 grudnia ubiegłego roku. Już 12 września, z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, przewoźnicy oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego – organ odpowiedzialny za organizację transportu na terenie województwa pomorskiego, zostali poinformowani o tej możliwości. To do organizatora przewozów należy decyzja o uruchomieniu linii. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zapewniają, że z ich strony zostało podjęte wszystko co możliwe, aby umożliwić te działania – tłumaczy Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.